Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ett lättare jag

Två flugor i en smäll. De ni!

Herr Per ska nu spara pengar genom att äta mindre skräp. Chipsen, läsken och godiset ska bli ett minne blott när Projekt Lätt som en Plätt sjösätts, vilket sker just denna dag.

En påse bilar där, en glass där. Ett litet tröstchoklad i affären. Chips framför TV:n. Här finns det pengar och kilon att spara! Jag dammar av min Plan och skrider till verket. Parametrarna skiljer sig en aning, dock.

Dagens knappa 86 kilogram ska bli 78 kilogram på 16 veckor. Ett halvt ynka kilo i veckan ska jag ned. Och tjäna pengar på kuppen! Idag, till exempel, har jag inte köpt någon glass för 12 kronor, som är ganska vanligt. En sparad krona är en tjänad krona. En smal gnet ska jag bli!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

  1. Hahaha..Så då har även du kommit dit. Det funkar inte säger ngn som försökt att sluta röka med hjälp av burkar med antingen pengar eller gamla fimpar beroende på gällande plan.

    Rekommenderar en titt in på http://kolhydrater.ifokus.se istället.

    SvaraRadera
  2. Kan du inte lägga in en ticker på viktnedgången :-)?

    SvaraRadera
  3. Kerla, någon du känner närmre? ;)
    Är det kolhydrater som är boven? Ska genast fördjupa mig i länken..

    Jag vet, kanske en god idé? Eller inte.. :)

    SvaraRadera
  4. En sparad krona är snarare 2 tjänade kronor eller åtminstone 1.5 då man ju betalar en hel del skatt på den tjänade kronan om man ska tjäna dem genom att arbeta.

    SvaraRadera
  5. Jovisst, en jättegod idé, som sätter press på dig!

    SvaraRadera
  6. Vi gjorde ett godis avtal med våra barn och oss själva. De skulle få 500 kr för varje halvt år som de klarade sig utan godis. Resultater? Barnen fixade ett halvt år, vi vuxna lite längre. Vi fick alla betraktligt mindre godissug, och det håller fortfarande i sig, flera år efteråt. Däremot kan jag inte precis säga att vi gick ned i vikt. För att lyckas med det måste du nog ut och röra på kroppen! Det funkar bara the hard way.....

    SvaraRadera
  7. Jag la en ticker i botten av sidan. :)

    SvaraRadera
  8. Kerla, Jag slutade röka. Stoppade visserligen inte pengarna i en burk, men i en Fond. Den fonden växer med 1000kr +- avkastning varje månad. Det är en sporre för mig.
    Fast, man måste ha en järnvilja också för bara fonden hade inte gjort trixet.

    Per, Sådär ja! Bra initiativ! Jag har själv fått en liknande uppenbarelse. Jag kom hem från bröllopsresan och vägde 89.8kg. Aldrig över 90! Genom att tänka på vad jag äter (mycket protein, lite kolhydrater) så har jag på två veckor gått ner 4.5 av de extra kilona. Målet är mellan 77 och 80, förhoppningsvis är jag där lagom till jul så får jag ta nya tag igen efter julen ;-)

    SvaraRadera
  9. Markus, julen är ett blindskät. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg