Utvald
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
Vad är billigt?

Visserligen tycks folk i gemen tro att de kan få ut på sin bil vad som exempelvis föreslås på Bilpriser. Men efter att ha haft annonsen ute i två månader och endast fått skambud via telefon på bruten svenska så blir de luttrade - och säljer till mig!
Speciellt svårt är det att sälja lite större bilar och inte minst SUV:ar - de är helt iskalla. Så vill du ha en sådan så är det onekligen läge nu. Kanske en Hummer?
Vi valde att köpa en mellanklassbil som är bensindriven. En årsmodell äldre än den vi hade tidigare men också 7000 mil mindre på mätaren. Och så fick vi femtontusen kronor över. Fair enough!
Varför inte en liten bil? Eller en miljöbil?
Jo, en liten bil kan aldrig nå samma säkerhet som en lite större. NCAP i all ära, men det hjälper inte i en riktig krock om du möter en större bil. Deformationszonerna behövs - se här. Och en liten besparing i bränsleförbrukning kompenserar inte i min värld med familjen i bilen och ett allt sämre klimat i trafiken.
I miljöbilshänseendet tycker jag att det ännu inte finns tydliga, långsiktiga styrmedel och målsättningar. Hittills tycker jag exempelvis att etanolsatsningen i Sverige är ett fiasko och lär förbli. Jag som privatperson vågar inte satsa, även om jag skulle vilja. Konsekvenserna i plånboken blir för omfattande.
Istället så väljer jag en bil vars andrahandsvärde kan få gå till noll på några år utan att jag påverkas nämnvärt. Just av den anledningen att jag INTE vet vad som komma skall. När kostar bensinen 25 kronor litern? Kommer jag framöver kunna ta mig kollektivt till jobbet? Distansarbete - en melodi för framtiden? Ingen tillräckligt lättläst prognos finns ännu.
Läs även andra bloggares åsikter om Personbil, Miljöbil, NCAP, Säkerhet, Ekonomi, Privatekonomi
- Hämta länk
- X
- E-post
- Andra appar
Kommentarer
Skicka en kommentar
Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.
Är lite nyfiken på vad det blev för nått? Hyundai kanske? :)
SvaraRaderaDet bidde en Volvo S60. :)
SvaraRadera15 lakan över?
SvaraRaderaLåter som det kan bli en spelkonsol och några schyssta spel lagom till jul i det Penningska hemmet? ;-)
Carolus
Volvo är att lita på i alla väder! Jag gillar inte heller småbilar gällande säkerheten....och man krockar med en älg bara en gång...glöm dock inte vinterdäcken!
SvaraRaderaOk, det är en bra och säker bil, klokt val.
SvaraRaderaCarolus, nej det blev en bunte tråkiga aktier. ;)
SvaraRaderaMinna, det här är vår första Volvo, så jag ser fram emot att du har rätt. :)
Nonhosonno, tack - det låter bra, det var nämligen en stor del av syftet. Den har antispinn, något som alla borde ha nuförtiden. :)