Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Vad är billigt?

Efter mycket tid hängande på Blocket och en lördag farandes runt, runt har vi slutligen hittat en ny bil. På ett märkligt sätt så tycks vi ha haft tur med kollapsen av begagnatpriser på personbilar.

Visserligen tycks folk i gemen tro att de kan få ut på sin bil vad som exempelvis föreslås på Bilpriser. Men efter att ha haft annonsen ute i två månader och endast fått skambud via telefon på bruten svenska så blir de luttrade - och säljer till mig!

Speciellt svårt är det att sälja lite större bilar och inte minst SUV:ar - de är helt iskalla. Så vill du ha en sådan så är det onekligen läge nu. Kanske en Hummer?


Vi valde att köpa en mellanklassbil som är bensindriven. En årsmodell äldre än den vi hade tidigare men också 7000 mil mindre på mätaren. Och så fick vi femtontusen kronor över. Fair enough!

Varför inte en liten bil? Eller en miljöbil?

Jo, en liten bil kan aldrig nå samma säkerhet som en lite större. NCAP i all ära, men det hjälper inte i en riktig krock om du möter en större bil. Deformationszonerna behövs - se här. Och en liten besparing i bränsleförbrukning kompenserar inte i min värld med familjen i bilen och ett allt sämre klimat i trafiken.

I miljöbilshänseendet tycker jag att det ännu inte finns tydliga, långsiktiga styrmedel och målsättningar. Hittills tycker jag exempelvis att etanolsatsningen i Sverige är ett fiasko och lär förbli. Jag som privatperson vågar inte satsa, även om jag skulle vilja. Konsekvenserna i plånboken blir för omfattande.

Istället så väljer jag en bil vars andrahandsvärde kan få gå till noll på några år utan att jag påverkas nämnvärt. Just av den anledningen att jag INTE vet vad som komma skall. När kostar bensinen 25 kronor litern? Kommer jag framöver kunna ta mig kollektivt till jobbet? Distansarbete - en melodi för framtiden? Ingen tillräckligt lättläst prognos finns ännu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

  1. Är lite nyfiken på vad det blev för nått? Hyundai kanske? :)

    SvaraRadera
  2. 15 lakan över?

    Låter som det kan bli en spelkonsol och några schyssta spel lagom till jul i det Penningska hemmet? ;-)

    Carolus

    SvaraRadera
  3. Volvo är att lita på i alla väder! Jag gillar inte heller småbilar gällande säkerheten....och man krockar med en älg bara en gång...glöm dock inte vinterdäcken!

    SvaraRadera
  4. Ok, det är en bra och säker bil, klokt val.

    SvaraRadera
  5. Carolus, nej det blev en bunte tråkiga aktier. ;)

    Minna, det här är vår första Volvo, så jag ser fram emot att du har rätt. :)

    Nonhosonno, tack - det låter bra, det var nämligen en stor del av syftet. Den har antispinn, något som alla borde ha nuförtiden. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg