Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Rulla bort

Hej och hå! Årets första börsdag var ett rally som heter duga. 4,79 % upp på Stockholmsbörsen. Min egen depå lite mera blygsamt med 2,98 % men det är som det brukar vara. Pendlingarna är mindre hos mig, troligen på grund av en mindre del 'risk'? Varför gick det uppåt idag? Jag tror att många såg ett nytt börsår framför sig och helst glömt bort 2008. Nytt år - ny tid - ny giv?

Jag har nu skickat en säljorder på fondinnehavet för att istället köpa aktier för denna del av kapitalet. Det återstår att se vad som kommer att exakt kommer att köpas, men eftersom fru Penning vill kunna vara 'passiv' så blir det nog investmentbolag i främsta rummet. Men först och främst måste försäljningen gå igenom helt innan det går att göra en bra köpkalkyl.

Min 'fega' strategi gör ju gladeligen att mina aktier inte finns med på den stora förlorarlistan. Alltid något att glädjas över.

Istället så är det bättre läsning att titta på hur krisen ska kunna göra mig till en vinnare. Allt får väl tas med en nypa salt, men 2 ting är intressant i artikeln - jag måste i min singelframtid klara av en inkomstsänkning till 75 % av min nuvarande inkomst samt se till att skaffa mig en buffert. Detta är två räkneövningar jag måste göra i samband med bodelning och boendekalkyl.

Jag har valt att spara hos Aktiedirekt eftersom courtaget är så pass lågt. Därför var det intressant att läsa hur stor skillnaden blir beroende på var du väljer att göra dina affärer. Så som de skriver i artikeln - det blir snabbt pengar av det. Om en sparare, som gör 15 affärer per år väljer en depå med minsta courtage på 9 kronor istället för 99 kronor blir den omedelbara vinsten ganska uppenbar.

15 X 99=1485 kronor
15 X 9=135 kronor
Vinst: 1350 kronor

Mina tankar kring att jobba med kostnaderna pågår för fullt. Och en av de större posterna på utgiftssidan, inte minst nu på vintern, är uppvärmningen av kåken. Dels vanlig uppvärmning men också varmvatten, belysning och strömförbrukande apparater. Vi eldar en del med ved, men den är inte heller gratis. Elen har däremot fallit rejält - men det är liksom bensinprisets fall bara en tillfällig glädje.

Jag har tyvärr inte en stinn gris så som mor, men idag har jag skaffat mig ett Höganäskrus där jag stoppar i alla femkronor och guldtior som ligger i plånboken. Det blir nu Per Pennings semesterkassa 2009, tror jag. Vi får se vart den räcker - bussbiljetter till Malmö eller kanske längre?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
Intressant?

Mer om Spargris:

Kommentarer

Populära inlägg