Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

För att jag är bra på det

Följande utspelade sig på en fotbollsträning där min lille son var med. Det var ett gäng ystra grabbar som hade svårt att koncentrera sig utan det var mycket spring, bus och stoj. Tränaren såg en aning härjad ut och gjorde sitt bästa att hålla ihop projektet.

En liten kille stod i mål medan de övriga skulle skjuta på honom. Han var duktig på att mota bollar och en gång så klistrade han bollen i sina vantar. Fotbollstränaren går då fram till honom och berömmer - och avser att ta hand om bollen för nästa straffläggning. Så blir det dock inte. Den lille grabben tar istället och gör en utspark utav Guds nåde så att läderkulan far all världens väg över planen. Tränaren suckar då och säger 'varför gjorde du så?'. Den unge herrn svara lakoniskt: 'för att jag är bra på det'.

En sådan underbar replik! För att jag är bra på det. Ja, så är det ju. Så enkelt och konkret.

För det du är bra på, det är mest troligt något du tycker är roligt. För om så inte är fallet, så är det inte så enkelt att - bli - bra - på - det.

Jag funderar stund efter annan på vad jag egentligen sysslar med här i livet. Jag jobbar exempelvis. Det är kul. Lite iallafall. Arbetsuppgifterna är inspirerande som bäst. Men inte jättekul så att jag hoppar runt av glädje. Jag tror att jag borde sadla om. Men till vad? Känner du samma dilemma? Att det är svårt att komma på vart man ska gå. För verklig framgång i livet måste den knuten lösas.

Den lille fotbollskillen kanske hade svaret? Kanske angriper jag problemet från fel håll? Istället för att fråga sig vad jag borde göra istället - något som jag finner skoj, så räcker det kanske med att fundera ut vad som jag är bra på? Det jag är bra på finner jag troligen attraktivt av en eller annan anledning.

Barn har kanske lättare för att komma fram till vad de är bra på. Vi vuxna tenderar att begränsa oss i den frågan. Så därför sticker jag nu ut hakan - mot bättre vetande - och säger att jag är bra på att skriva. Jag är också bra på att räkna kring pengar och ekonomi. Jag är synnerligen utmärkt på att formulera komplexa sammanhang på ett enkelt sätt. Jag är bra på att fundera - kring livets mening och lycka. Jag är duktig på att sammanställa, arrangera och ordna. Semestra är en förmåga jag äger. Njuta i stunden är jag expert på. Så nu väntar jag bara på att någon ser till mina fantastiska förmågor.

Vad är du bra på? Om du verkligen tänker efter och undviker att leda in tankarna på konkreta arbetsuppgifter? För du är garanterat mycket bra på mycket.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Oj nu blev jag verkligen inspirerad! Tack för att du får mig att tänka!

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig mycket i dina tankar. Har velat utveckla mig med vet inte till vad (och inte fått den möjlighet på arbetsplatsen som jag hoppats på). Har nu börjat läsa ekonomiprogrammet på distans på kvällarna och ska på så sätt kunna inrikta min nisch mot lite mer strategiska hållet (men ändå inom samma bransch för att inte behöva börja från början igen). Gärna inom företaget som jag idag arbetar på, men om inte möjligheterna öpnas här så får jag hitta ett annat företag som bättre matchar den kompetensen/utvecklingsvisionen som jag har då.

    SvaraRadera
  3. Alltid en början, MM. Jag tror alltmer på vikten av att ha kul på jobbet. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg