Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Med nya ögon

Gårdagen tillhör inte de dagar som kommer att falla i glömska för mig. Mina ljusblå har blivit befriade från oket av närsynthet. Efter trettiofem år med glasögon på näsan och tjugofem år kompletterade med kontaktlinser är jag nu fri. Jag är seende. Jag har skådat ljuset.

Efter ett ingrepp med en lasermaskin på tio minuter totalt så ser jag idag - alltså dagen efter - min värld med synfelet noll. Zero points. Zéro point. As good as new!

Resultatet är över mina högsta förväntningar. Jag såg bra med mina glasögon även om jag aldrig trivts i dem. Imma, regn och glömska var de lagts senast tillhörde irritationsmomenten. Och kontaktlinserna - ja, jag trodde verkligen att de var lika bra som att se världen utan synfel. Men jag hade fel. Idag har jag ytterligare en dimension av 'närvaro' i mitt seende, speciellt i periferin där kontaktlinserna lättare noteras då de 'glider' runt en aning. Nu behöver jag inga hjälpmedel längre - nu ser jag med mina egna ögon. Jag inser att ett hjälpmedel aldrig kan bli bättre än den funktion de stödjer.

Jag gjorde min ögonoperation hos Memira. Anledningarna är flera men inte minst det sätt jag bemötts har spelat roll. Men aktörerna är många på marknaden, likaså metoderna. Det finns gruppresor till Turkiet för de modiga, exempelvis.

Ingreppet jag valde att göra heter FS-LASIK vilket visserligen var en dyr metod men den rekommenderade för mig. Själva operationen var smärtfri och utan obehag. Timmarna direkt efter var en aning jobbiga. Har du skalat lök så vet du hur ögonen reagerar? Tänk dig sedan att du stoppar upp lökringarna under ögonlocken så har du den ungefärliga känslan. Bedövningsdroppar lindrade dock detta. Redan efter fyra timmar fungerade jag normalt igen, dock med solglasögon inomhus.

Idag har jag varit på återkontroll och allt såg bra ut. Jag är en aning ljuskänslig och ögonen trivs inte i vind. Dessutom så har jag lite 'dimma' framför dem men detta är tydligen vanligt och ska bli bättre efterhand. Närseendet ter sig också en aning svårare att fokusera på. Avståndsseendet är däremot crisp, sharp, excellent.

Nu droppar jag antibiotika och tårvätskeersättning regelbundet en vecka framåt. Därefter ska livet återgå till det normala.

Om nu inget radikalt sker så kan jag redan i denna stund hävda att operationen är min hittills bästa investering i livskvalitet. Jag kan inget annat än att rekommendera.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Jag gjorde också en sådan operation. Först blev det inte helt lyckat, så det behövdes en justering ett halvår senare. Själv tyckte jag det var värt investeringen, men jag var helt skuldfri innan jag gjorde den. Har varit lite snål mot mig själv tidigare. Bra att du gör operationen redan nu. Lycka till med allt, Per.

    SvaraRadera
  2. Tack Anonym! Som jag nämnde - tveklös en fantastisk investering i livskvalitet. :)

    SvaraRadera
  3. Låter lockande. Kanske ska kolla upp möjligheterna. Får man dessutom bättre syn än med glasögon så kan det ju öka ens säkerhet när man t ex är ute i trafiken.

    Tåls att fundera på.

    SvaraRadera
  4. det där vågar jag inte eftersom jag är pessimist.hellre glasögon än blind

    SvaraRadera
  5. Anonym, blind blir du inte. Men jag förstår din oro. :)

    SvaraRadera
  6. Jag ska också göra operationen. Märker du av några problem nu när två månader har gått?

    SvaraRadera
  7. Ett mycket klokt val som ger dig såväl högre livskvalitet som framtida besparingar. ”Acceptera aldrig en kortsiktig lösning på ett långsiktigt problem”

    SvaraRadera
  8. Ja, jag är lyrisk, minst sagt. :)

    SvaraRadera
  9. Det brukar vara jäkla dyrt, finns det på avbetalning?

    min vän tipsade om www.alltomogonlaser.se men har inte testat själv

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg