Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Semester

Det är härligt med semester. Många människor lever bara för den. Och kanske helgen.

Själv gör jag mitt bästa att leva lite då och då. Från och till. I vardagen, så gott det går. Mina helger är oftast bara en förlängning av veckan så att kalla den vardag känns rätt naturligt. Och semester, ärligt talat, är inte så mycket mer den heller om den inte fylls med något som bryter av eller sticker ut.

Jag tillhör inte de mest beresta människorna men året som snart närmar sig kommer att inledas med två härliga resor av min typ. Först en lång weekend tillsammans med hustrun på Manhattan utan barn. En stund att uppleva, njuta och leva vuxenliv där vardagsstressen inte följer med planet över Atlanten. Sedan en härlig skidvecka med mycket sol, vindstilla dagar och härlig nysnö som förhoppningens ingredienser. De stilla nordiska fjällen med hög luft är den bästa medicinen för att vagga själen till ro och få pulsen att sakta ned.

Den svenska sommaren är min hemvist. Den vill jag inte lämna för något. Och egentligen spelar det mindre roll om det är sol och varmt hela tiden. Sommarregn är härliga, de tar fram dofterna och håller naturen grön och frisk. Men inte för kylslaget, kanske. Vad familjen Penning ska ta sig för under sommarveckorna är ännu så länge helt öppet men jag hoppas på att vi kan åka ut och campa med vårt tält och våra sovsäckar. Och det blir så fall en helt ny frihet för mig utan kontaktlinser och glasögon. Det ser jag fram emot.

Men allra närmst ligger julen och nyår. Då ska vi vara lediga, spela spel och umgås med levande ljus, brasa i spisen och gotter. Härligt!

På tal om gotter! Min jultävling är avgjord och de lyckliga vinnarna är underrättade. Jag hoppas att ni får en läsvärd jul. Och ni övriga som inget vann - tack för ert deltagande och bättre lycka nästa gång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , intressant?

Kommentarer

  1. NY är en underbar stad. Tips är att äta på bubba gump (forrest gump inspirerat). Var där förra vintern och hoppas på att åka dit nu till våren igen. Där var hur mysigt som helst med central park och alla affärer som Tiffanys (som tillsammans med Victoria secret var sambon favoritaffärer). Ångrar dock att jag inte hann med en hockeymatch i madison square, men det får bli nästa gång. En musikal på Broadway kan också rekommenderas.

    SvaraRadera
  2. New York är som ett gift! Vi var där 2007,2008 och 2009 :)

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! :)
    Jag har aldrig varit i NY och inte på amerikas kontintent överhuvudtaget. Ska bli en upplevelse. :)

    Magnus, det måste vara något speciellt med den staden, ser fram emot att uppleva det. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg