Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Ekonomisk frihet till vardags

Nu är det snart dags för fredagsmys. I södra Sverige har veckan varit sportlovsvecka, men tyvärr inte för familjen Pennings barn. Jag och frugan har jobbat och ungarna har varit hänvisade till fritids. Det känns ganska tråkigt att behöva dra upp dem ur deras varma, sköna sängar vareviga dag för att vi vuxna måste springa i hamsterhjulet. Våra snedvridna värderingar om att livet fungerar så här pådyvlas barnen redan från tidig ålder. Tänk om familjen Penning hade haft den privatekonomiska friheten att vi kunnat ta ledigt när barnen är fria från skolan? Det hade varit helt underbart.

Nu ska vi visserligen åka på skidsemester om några veckor. Men jag önskar mig och min familj mer frihet att forma våra dagar mer efter eget huvud än efter arbetstider och löneslaveri.

Tyvärr har inte börsen rosat mina ambitioner mot ekonomiskt oberoende. Mest utför under februari månad och jag har helt enkelt inte tittat i portföljerna alls - för det är helt säkert ingen vacker syn. Nu ska vi dessutom passa oss för ett eventuellt börsras som kan bli ännu större. Själv tar jag det med ro. Jag ser fram emot billigare aktier och andelar, det är min förhoppning.

Lånefesten har börjat mattas av, troligen i spåren av stigande räntor. Mattas av, det vill säga - skulderna minskar inte utan upplåningen saktar in. Svenska folket fortsätter att öka sitt skuldberg. Gårdagens säsongspremiär av Lyxfällan var än en gång intressant att följa. Familjen ifråga fick inga lån via bank utan satt istället i knät hos BlueStep, vars affärsidé är att låna ut pengar till människor med exempelvis betalningsanmärkningar - och med räntor i en helt annan nivå.

Det var dottern i familjen som tog kontakt med Lyxfällan. Det är som det gärna blir - barnen kommer i kläm för att vuxna inte kan ta ansvar för sin privatekonomi. Barnen ska inte behöva drabbas. Men visst är det svårt att hantera pengar då vi numera sällan har någon kontakt med dem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

Populära inlägg