Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Familjen Slösa

Ytterligare en helg i februari är förbi. Den sista, faktiskt, och nu närmar sig äntligen den tid på året då ljus, dofter och fågelkvitter kommer åter. Det mesta ter sig en aning lättare och enklare med flödande dagsljus.

Snart är månaden alltså till ända och jag tvekar en hel del i att göra månadsbokslut. Jag vet ju att det blivit ett rejält hack i kurvan och frågan är bara hur mycket nedåt det blivit. Baltazar vågar ju visa sitt skrala resultat så jag får väl morska upp mig. Däremot får det vänta någon dag - jag hoppas på några bra dagar innan vi passerar månadsskiftet som kan putsa på siffrorna.

Idag har det varit familjedag. Ja, egentligen har hela helgen varit det. Vi har varit hemma och inte gjort många knop - trots att det är lönehelg, så kallad. Nej, vi har valt att hålla hårt i kassan då vi snart ska åka till Det Stora Äpplet, jag och frugan. En weekendresa på fem dagar som vi planerat i många år men som inte blivit av förrän nu. Och inte långt därefter är det dags för skidsemester. Visst låter det som om vi numera är familjen Slösa?

Nu är det inte så illa som det låter. En bonus från jobbet och skatteåterbäring lyfter inkomstsidan rejält för årets inledning. På sista raden blir dock februari säkerligen ett minustecken. När det gäller värdepapper så är portföljens enskilt största innehav numera HM (45%) följt av Northland Resources (12%). Under årets första månader har jag inte tillfört något kapital alls till aktiemarknaden. Jag avvaktar och väljer att bygga på likviditeten.

Nej, åter till helgen. Den blev som sagt i lugnets tecken. Fredag med hamburgare och Let's Dance. Lördag med lövbiff och Melodifestival samt ett billigt men gott vin. Söndagen på badhuset med barnen, korv med bröd och kotlett till middag. Billig helg!

Nu något helt annat - jag har beslutat mig för att lära mig italienska. Med mycket eftertanke och känslomässiga funderingar har jag troligen funnit min dröm i livet. Att leva en del eller kanske hela året i Italien känns väldigt rätt. Och med en dröm på anslagstavlan blir det lättare att motivera sig för att nå en god privatekonomi och ett ekonomiskt oberoende. En del i detta är att hitta ett nytt jobb med både mer intressanta arbetsuppgifter - och mer betalt. Jag känner mig färdig där jag är idag. Tankarna har grott ett tag.

En av högvinsterna på Miljonlotteriet är ett hus i Toscana. Jag hoppas på den, samtidigt som jag sparar och gnetar. En dröm i kombination med torrt förnuft.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Ja, vi får inte mörka våra dåliga resultat eller stoppa huvudet i sanden, det är viktigt inte minst för oss själva och våra lärdomar.

    Dessutom är jag övertygad om att det bästa som kan hända oss hungriga sparare just nu är att det kraschar till litegrann. Först då kommer de stora möjligheterna.

    SvaraRadera
  2. Det tycks vara så, tyvärr, att småspararna är de som först lämnar skeppet.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Jag sitter just nu i djungeln av lägenhet och bospar och sitter och kikar på hsbs variant. Vad det verkar så känns det dock som att man behöver spara väldigt länge för att ha en chans på hyresrätterna och att förturen vid bostadsrätter är något svåra också då jag som det är idag inte har möjlighet att köpa och inte kommer ha det på ganska många år. Är det trots allt värt att ställa sig i hsb eller är det bättre att skaffa ett sparkonto med lite högre ränta och lägga årsavgift till det sparandet istället? Några tips?

    Mvh

    Ylva

    SvaraRadera
  4. åh Italien är ju underbart, skulle du bli lös o ledig nångång så tänk på mig, vill osså bo i Toscana (ler)
    ha gott

    SvaraRadera
  5. Hej. Jag har precis startat ett experiment för att se om jag kan tjäna 100 000 kr genom att sälja saker från mitt hem som jag inte använder. Kolla gärna in på min blogg på http://tvatusenforfemtio.blogg.se :)

    SvaraRadera
  6. Ulven, bospar är inte mitt område, tyvärr. Så några råd kan inte jag ge. Kanske någon annan?

    Växla ner, skulle det blir ett hus i Toscana är du välkommen närhelst. :)

    Emma, lycka till. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg