Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Relativ rikedom


Hur mycket pengar behöver du ha för att känna dig rik? För rikedom är väl pengar?

Nej, det vet ju både du och jag att rikedom är en känsla som föds ur i princip vad som helst. Och en riktigt bra dag är faktiskt en dag då jag kan känna mig tacksam för sådant som de flesta tar för givet - att kunna ta en promenad i vårsolen, att faktiskt se naturen runt omkring och njuta av en enkel måltid på verandan.

Men pengar och rikedom - en miljon eller två är åtminstone beloppet som en svensk anser sig behöva för att känna sig tät. En amerikan vräker på mer - med åtminstone 47 millar för att inte känna sig ordinär. Pengar och rikedom. Så blev jag rik.

För det är så korkat. Vi tror att det är pengarna som ger oss rikedom och lycka medan det egentligen är tvärtom - lycka ger oss pengar. Varför är det så lätt att börja i fel ände? Pengar kan vi nyttja för att sörja för vårt uppehälle och konsumtion. Konsumtion ger ju bevisligen människor kickar för en stund - men också ångest och i sämre fall besök av kronofogden eller Lyxfällan.

Så jag ger fanken i den gängse kopplingen att pengar och rikedom hör ihop. Det gör de inte. Jag vill tänka ett steg längre än enbart kring pengar. För känslan av rikedom måste väl ändå vara mer än ett antal siffror på kontot? För så som en tänkare beskrev det:

Med pengar kan man köpa status, inte bekräftelse.
Ett hus, inte trivsel.
En säng, inte sömn.
En klocka, inte tid.
En bok, inte kunskap.
Läkemedel, inte hälsa.

Och vara sjuk, okunnig, jäktad, utbränd, illamående och utan vänner - vem känner sig speciellt rik då?

Pengar tar också fram de sämsta sidorna i människor. Girighet fördummar. Kanske du känner till att just girighet är en av de så kallade dödssynderna? Nog så bra, tycker jag. Det finns fler som jag gärna lägger till listan.

Att skaffa sig en god privatekonomi är något helt annat. Att trygga din och din familjs försörjning och att skaffa dig en guldkant på tillvaron - inget fel i det. Att sedan dessutom skaffat sig förmågan att kunna vara givmild - där tror jag att sann rikedom bor.

Jag hoppas du finner glädje i stora saker i livet, men också i det lilla. En blomma, en sång, en fjäril i din hand. 


Ellen Levine

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Pengar tar inte fram de sämsta sidorna hos människor, men en felaktig inställning till pengar gör det. Bra inlägg.

    SvaraRadera
  2. Jag är en person som faktiskt anser att rikedom är lika med mycket pengar. Jag har aldrig förstått varför många vill ändra betydelsen på rik till att innefatta även andra saker, eller varför en del säger sig vara miljoner i annat än pengar (typ lycka).

    Om jag säger att jag är rik betyder att jag har mycket pengar, det säger däremot ingenting om jag är lycklig, frisk, populär eller något annat. Vill jag säga att jag är lycklig, frisk eller populär så gör jag det, jag säger inte att jag är rik.

    SvaraRadera
  3. Eh... konstigt svar av dig. Du kanske inte är ute efter kommentarer som diskuterar innehållet i dina inlägg utan svar som "då vet vi det"?

    Det hade varit betydligt mer intressant med ett svar från dig om varför vi ska säga att vi är rika när vi menar något att vi t ex är lyckliga. För jag förstår inte vitsen med det.

    SvaraRadera
  4. Kanske det - men vad skulle jag svara? Jag tycker att jag förklarar hur jag ser på rikedom - du ger din syn på saken.

    För mig är rikedom en känsla, för dig en egenskap. Jag värderar inte rikedom i pengar - däremot är de bra att ha. :)

    SvaraRadera
  5. Att ha mycket pengar är väl ändå inte en egenskap, snarare ett faktum.

    SvaraRadera
  6. Håller med "Anonym" här. Lycka och rikedom är inte samma sak men rikedom förknippar jag med pengar.

    SvaraRadera
  7. Olli - så klart. Pengarna är oförskyllda. :)

    Anonym, du måste hålla isär begreppen. Jag talar om rikedom, inget annat.

    Sigge, jag hoppas på att ni i framtiden kan se det vidare begreppet. :)

    SvaraRadera
  8. Det jag framför allt undrar över efter att ha läst ditt inlägg är varför du (och andra) vill ändra betydelsen av rik till att inkludera mer än pengar. Vad är fördelen med det? Vad ska vi säga när vi vill uttrycka att vi är rika i pengar? Varför inte bara säga att vi är lyckliga eller liknande om vi syftar på något mer än enbart pengar, som hälsa, promenader och vänner? Det tyckte jag inte framgick av ditt inlägg.

    Vilket vidare begrepp vill du att Sigge och vi andra ska ta till oss? Vi anser ju inte att man nödvändigtvis blir lycklig av pengar, eller att pengar är viktigare än vänner, hälsa osv.


    //Samme anonym som de två första anonyma kommentarerna.

    SvaraRadera
  9. Om det inte framgår i mitt inlägg så tycks jag ha misslyckats.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg