Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Din inställning är avgörande


Tankens kraft är oerhörd. Det insåg jag för flera år sedan. Och tveklöst så var jag också en person som verkligen behövde denna insikt. Ingen kunde med sanningen i behåll påstå att jag tillhörde den positiva delen av mänskligheten. Och jag var också duktig på att skylla omständigheterna på allt och alla - utom på mig själv. Jag var ett offer.

Tankens kraft är lika stark oavsett hur vi väljer att använda den. Negativa funderingar föder nya ännu sämre tankar. Att tänka positivt gör motsatsen. Egentligen är det så enkelt. Egentligen är det så svårt.

Efter att ha sett en film som heter 'The Secret' förstod jag vad som är just hemligheten med att lyckas i det man företar sig. Positivt tänkande, absolut - men i första hand handlar det om att tro. Tro på sig själv, tro på sin förmåga, tro på att det fungerar.

Jag läste i en bok att 'tro är att vara stark. Tvivel förlamar energin. Tro är makt'. Att skylla ifrån sig är också att ge bort makten kring omständigheterna. Att tvivla är att redan ha förlorat. Och hur kan du någonsin förlora om du är bibehållet stark i din tro på din förmåga?

Men att tro på de positiva krafterna hos en själv och andra kräver en del av oss. Det går liksom inte att tro lite halvhjärtat, det krävs en lidelse och passion i att tro på 'riktigt'.

Det riktigt intressanta med en positiv inställning är att det smittar av sig. Det blir en vinnande trend för dig - och för alla de som finns i din omgivning och de du träffar. Och när du väl lyckas med det du företar dig - då är din vinnande spiral på uppåtgående.

Nej, det är inte lätt för sådana människor som mig att känna sig positiv hela tiden. Det är till och med en omöjlighet och en utopi. Men med en strävan mot att vara det, så bygger jag vidare på min förmåga att lyckas med det jag vill företa mig. Eller så som 'The Secret' beskriver det: 'om du verkligen önskar något, då ställer Universum om sig på ett sådant sätt att det blir så som du önskar. Hemligheten är att du fullt och fast tror på att dina önskningar kommer att bli verklighet'.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
intressant?

Kommentarer

  1. Du har helt rätt,negativa människor suger energin ur omgivningen.Positiva människor däremot tillför energi.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra budskap i det där du skrivit!

    SvaraRadera
  3. http://www.youtube.com/watch?v=WbS9jZOlQjc

    SvaraRadera
  4. Kan rekomendera the magic of thinking big av David Schwatz. Inte alls lika flumig som jag tycker the secret är.

    Tack annars för en bra blogg.

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg som vanligt!

    För mig är det lite dubbelt. Å ena sidan tror jag på positivt tänkande och på den egna kraften. Det är befriande att känna att man kan skapa sin egen lycka, vilket jag tror att man kan till viss del. Många människor som vandrar omkring som "offer" skulle med all säkerhet må bättre av att känna att de sitter i förarsätet och faktiskt kan förändra. Även jag var i behov av denna insikt och när jag väl fick den kändes det helt fantastiskt; som att hela världen låg öppen! Baksidan av myntet är att det lätt blir för individualistiskt för min smak, det är helt sonika "ditt eget fel" om du inte lyckas i livet även om omständigheterna runtomkring såklart kan vara helt avgörande för den situation du befinner dig i. Och omständigheterna kan vara fel och behöva förändras! I vissa lägen kan det absolut vara befogat att "göra revolution" och ställa krav på samhället än att bara finna sig i hur vissa orättvisor påverkar ens liv negativt.

    Sofia

    SvaraRadera
  6. Tack för en givande kommentar, Sofia! :)

    Nyckeln till detta dilemma kan jag tycka är förmågan att inse vilka omständigheter som går att förändra. Och att lära sig att förlika sig med de som inte går att förändra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg