Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Varselljus

Ingen lär förbli opåverkad av världens finanskriser. Lilla exportberoende Sverige är ingen isolerad ö även om vi tack vare goda statsfinanser och egen valuta inte är lika djupt insyltade i eländet. Är man en medelsvensson, så som jag, så har krisen hittills mest tett sig en aning fiktiv, då den utspelar sig i nyheterna och på börsen allena. Sverige tuffar på och har så gjort under hela året. Fortsatt visar svenska företag styrka och goda resultat. Det till och med nyanställs i svensk industri. Det företag jag arbetar på går utmärkt även om det finns järtecken i orderboken som visar tecken på att kortas ned.

För ingen är opåverkad. Självklart följer svenska företag hur det utvecklar sig i Europa och USA. Att företag nu lägger allt fler varsel kan inte anses förvånande. Ett varsel är ju i sig inte en uppsägning utan en varning om att så kan bli fallet. Om du avser att säga upp fler än 101 personer måste ett varsel läggas minst sex månader i förväg enligt svensk arbetsrätt, så det handlar helt enkelt om att gardera sig mot vad som kanske komma skall. Ett varsel kan ju alltid dras tillbaka om vargen inte dyker upp.

Industrins avtalsförhandlingar är klara och landar på 3 procent över 14 månader. Det har varit tuffa förhandlingar och arbetsgivarnas utgångsbud var inte ens 1 procent från början. Det är så klart ett givande och tagande. Det lite märkliga i mina ögon är att om fackföreningarna och arbetsgivarna hade det gemensammas bästa för ögonen så skulle betydligt högre löneökningar kunnat tillåtas - om facken också kunde acceptera att personal gick ned i lön vid svåra tider. Jag vet att vissa mindre företag - utan fackets inblandning - har överenskommit med personalen om sådana saker för att behålla de anställda verksamma och fortsätta producera till en lägre kostnad. Att dra ned i verksamheten och säga upp är inte alltid det bästa. Lite mindre misstänksamhet och lite mer utsträckta händer hade nog gynnat svenska företag och dess anställda, eller vad tror du?

Arbetsmarknaden är fortsatt god för sådana som mig och många med mig verkar vilja röra på sig. Samtidigt så lär inte heller IT-världen stå ensam och stark i en nedgång framöver. Det gäller nog att välja väl när det är dags att byta arbetsgivare. Att hamna i Arbetsförmedlingens klor igen är min värsta mardröm.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , intressant?

Kommentarer

  1. Min erfarenhet av arbetsgivarna är den att dom vill betala så lite som möjligt i alla lägen.
    Man måste till och med kontrollera att rätt antal övertidstimmar blir utbetalda varje gång.Lönekontoret verkar inte kunna läsa vad det står på reseräkningen.

    SvaraRadera
  2. Det låter skittråkigt, minsann. :/

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg