Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Miljonärer 2009

Den observante har säkert märkt att jag inte levererat någon rapport för November. Och så blir det inte heller. För det första är det inget kul att skriva den - inget positivt att skriva i den. November var dyr, en usel sparmånad och ekonomiskt håglös. Dessutom så avled en bekant i en trafikolycka för en vecka sedan, och pengar föll raskt ned på intresseskalan.

December kommer inte heller den att få en rapport, däremot så filar jag på en årsrapport 2008 - ett märkligt år som kan liknas vid ett svart hål - allt bara försvann in i det, liksom.

December blir också ansträngd ekonomiskt, vi har nog tagit ut svängarna lite för bra och nu stundar julklappar och julmat också. Jag tar med mig lärdomen inför 2009 och då SKA det vara bättre ordning i finanserna!

Nu är det andra gången som Försäkringskassan slarvat med mitt intyg om barns frånvaro. Deras inläsningscentral verkar helt inkompetent. Så nu måste jag begära ett nytt och be snällt hos dagis att åter skriva under samma ärende en gång till. Men jag är inte förvånad, jag har länge sett Försäkringskassan som en synnerligen ineffektiv och dyr institution.

Jag fick ett elektroniskt julkort från Marginalen. Enligt det skänker de en julgåva till Världsnaturfonden. Jag är generellt positiv till denna trend som blir allt vanligare - att skänka pengar till olika bra ändamål istället för att skicka julkort som bara föder postverksdirektörlöner. Men de får gärna berätta hur mycket de skänker - detta glömde Marginalen och det gör de flesta. Är det svensk blygsam mentalitet eller en rädsla för svenska avundsjuka? Ibland önskar jag att vi var mer framåt i det här landet med vad vi är duktiga med. För svenskar är riktigt, riktigt bra i det stora hela.

Ni har inte glömt tävlingen? Många väldigt trevliga bidrag har jag fått in men det finns alltid plats för flera. Och priset är ju nyckeln till dina framtida miljoner!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
Intressant?

Mer om Miljonär:

Kommentarer

  1. Ofin fråga, men hur har det gått med målsättningen att sluta köpa/äta en massa dyra onyttigheter?

    Själv har jag ökat konsumtionen, kanske pga det bistra börsklimatet... ;-)

    Carolus

    SvaraRadera
  2. Aj Carolus! Du kan säkert gissa eftersom jag inte slagit på stora trumman. ;)

    Jag ska göra ett nytt försök.. ..efter nyår!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg