Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

ITP-kampen

Årsbeskedet avseende tjänstepension kom häromdagen och den är ju alltid intressant läsning.

Prognosen är att jag kommer att erhålla 9200 kronor per månad i ITP från 65 års ålder. Efter 70 faller beloppet till 5000 kronor. Allt under förutsättning att jag knotar på till dess.

Det är tröttande papper att läsa så jag förstår att dessa går i papperkorgen hos en del.

Att jag har så kallad ITP2 har jag lyckats räkna ut - därmed har jag en kompletterande ålderspension ITPK som jag själv placerar. Och på ett papper hittar jag vem som förvaltar dessa. AMF, minsann. Hmm..? Har de inte varit med i nyheterna på sistone?

På fjollsidan ITP-kampen så går det ju att jämföra olika bolag, så jag passade på att göra detta idag. Jag byter nu till Alecta, i huvudsak på grund av lägst avgifter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Mer om ITP:

Kommentarer

  1. Håller med dig om att många nog kastar sina kuverter i papperskorgen direkt. Jag själv har sparat undan min och min frus, tänkte gå igenom dem nån dag. Tycker att det finns väldigt viktiga val som man bör göra när man väljer sin tjänstepension. Det allra viktigaste tycker jag är inte valet av bolag utan val av familjeskydd och återbetalningsskydd.

    SvaraRadera
  2. Otroligt men sant så öppnade jag faktiskt mitt i år. (har alltid slängt dom med en gång) försökte läsa mig till hur mycket jag skulle få, men kom efter en stunds letande fram till att dom inte gör någon sammanställning innan man fyller 28år så jag har några år kvar. Dock räknar jag med att jag inte kommer speciellt mycket när den tiden väl är inne och/eller så kommer vi få jobba tills vi dör. (hemska tanke). Så vi sparar på och försöker få ihop tillräckligt med pengar för att gå i pension tidigare =)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. SparaKlokt, det är helt rätt. Det är viktigt att göra dessa val för sina nära och käras skull.

    Fru S - tog en flukt på din blogg. Välkommen till 'de strävande'. :)

    SvaraRadera
  5. Har faktiskt i och med byte av jobb i slutet av 2008 skippat allt som heter (privat) pensionssparande i traditionell form. Har en aktieindexfond som nuvarande "huvud-backup" på runt 500kr/mån som jag har tänkt låta rulla på beroende på utveckling samt ett buffertsparande på minst 2500kr/mån samt ett kortsiktigt sparande på 3000kr/mån. Ett pensionssparande som någon annan förvaltar är ett enkelt inte inom mitt intresse för tillfället och jag tror det kan vara onödigt för rätt många som har relativt tryggt skyddsnät och genomtänkt ekonomisk strategi. Jag menar, att spara i ett IPS bara För Att behöver inte vara fullt fördelaktigt alla gånger. Jag uppmanar ingen att göra så som jag gör detta är bara hur jag själv förhåller mig till pensionen för tillfället. Strategin kommer mycket troligen att förändras under åren. Jag har ändå ca 35år kvar till pensionsåldern ung och viril som man är :)

    SvaraRadera
  6. Nackdelen med privat "skattebefriad" pensionssparande er at det er rätt så dyrt: utover olike avgifter til förvaltare så er det en avkastningsskatt. Med mindre man er säker på at få mindre skatt som pensionär så lönar det seg knappast.

    Vårt privata "pensionssparande" er i billiga aktiefonder med årlig förvaltningsavgift mellan 0.2% och 0.4%, samt banksparande.

    SvaraRadera
  7. ITP verkar ju helt j-vla kasst. Några stora fondförvaltare att välja mellan - som att välja mellan pest och kolera. Senaste 5 åren ha den bästa förvaltaren presterat 2.7% på hela perioden. Övriga är bara förluster. Men de fortsätter att plocka in sina avgifter och götta sig i andra pengar - VD-löner runt 5 miljoner - i bolag som presterar förluster för sina kunder. Fy f-n för sån här diktatoriska metoder!

    ITP = Värdelöst!!!

    Bäst vore om man kunde få välja att förvalta alla sina pengar själv, t ex genom Avanza tjänstepension. De tar dessutom inga avgifter!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg