Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Inte så illa

Jag fick en e-post häromdagen om att mina pensionsuppgifter hade uppdaterats. Brevet kom ifrån Min pension - en sajt som finansieras gemensamt av svenska staten och pensionsbolagen med en målsättning att försöka ge oss stackars framtida pensionärer en samlad bild av vad som väntar oss. Och syftet är ju gott.

Så jag loggade in för att kolla runt lite. Och lärde mig följande:

Från Försäkringskassan får jag Inkomstpension, som är en del av den 'Allmänna pensionen'. Där var mitt kapital 958 785 kronor i slutet av november. De två andra delarna heter Premiepension och Garantipension.

Premiepensionen, som vi också dagligdags kallar PPM, väljer vi själva hur de ska förvaltas i en uppsättning fonder. Min PPM har tappat mycket i värde under året och är nu 73 219 kronor.

Garantipension är något du kan få om du saknar eller har en låg inkomstgrundad pension året när du fyller 65 år. Har du aldrig haft några arbetsinkomster får du ingen inkomstgrundad pension. Hela din pension kommer då att bestå av garantipension. Har du en låg inkomstgrundad pension får du garantipensionen som ett tillägg till den intjänade pensionen. Garantipensionens storlek beror också på hur länge du har bott i Sverige. Jag lär inte få någon pension av det här slaget men full garantipension är 6 777 kronor per månad för den som är gift och 7 597 kronor per månad för den som är ogift och du har bott i Sverige i minst 40 år. Fördjupning ger Försäkringskassan här.

Tjänstepensionen betalas av min arbetsgivare - när den betalas. Det finns två grundmodeller för tjänstepension; avgiftsbestämd och förmånsbestämd. Den avgiftsbestämda modellen innebär att arbetsgivaren betalar en bestämd avgift till din pension. Vanligtvis kan du själv placera den delen i fonder eller traditionella försäkringar. Storleken på din slutliga pension kan variera beroende på hur du placerar dina pensionspengar. Har du förmånsbestämd tjänstepension är du garanterad en viss procent av slutlönen.

Jag har tydligen Alecta, AMF Pension, Länsförsäkringar, Skandia och SPP som förvaltar min tjänstepension - så pass många olika eftersom jag haft ett antal olika arbetsgivare med olika pensionslösningar. Och denna så kallade ITP-pension kan ju numera flyttas mellan bolagen om du vill ha en annan förvaltare. Mina 'spridda skurar' ska jag ta och göra något åt, mest troligt. Det kan man göra på Collectums hemsida. Sammantaget så har jag 126 129 kronor i tjänstepension.

Du kan ju också ta och spela on-linespelet ITP-kampen från Collectum på nätet om du har tjänstepension, för att hjälpa dig att välja pensionsförvaltare. Även här är syftet gott - avgifterna spelar roll i den långa loppet. Men spelet i sig skulle inte ens mina barn roas av mer än ett par tre sekunder.

Privat pensionssparande är den sista delen. Och eftersom jag inte pensionssparar alls så visar denna naturligt nog noll kronor. Mitt pensionsparande ligger istället i amortering och aktier.

Så slutligen går det att göra en pensionsprognos. Där går det att vrida och vända på parametrar hit och dit - riktigt spännande. Och jag ser inte så pessimistiskt på pensionsframtiden. Så som pensionär ser jag på många sätt minskade utgifter och att göra en Down-shifting känns helt i sin ordning. Jag hoppas bara på att jag och hustrun får behålla hälsan under våra levnadsdagar - då ser jag inga problem med att leva gott på våra pensioner.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
Intressant?

Mer om Pension:

Kommentarer

  1. Du glömmer väl inte den vanliga förmånliga ITP planen för privata tjänstemän där du får 10% av din slutlön i tjänstepension (utöver ITPK som i ditt fall var 126kkr). Det ger ju ett par tusenlappar i pension också.

    Sådana frikostiga pensioner är inte något som vi ungdomar får...

    SvaraRadera
  2. Cristoffer, det har du ju rätt i. Det är skillnad att vara född före 1979 och efter. Citat:

    Vilken ITP-plan du omfattas av beror till stor del på när du är född.

    * ITP1 (premiebestämd) – för dig som är född 1979 eller senare
    * ITP2 (förmånsbestämd) – för dig som är född 1978 eller tidigare

    Vad är skillnaden mellan förmåns- och premiebestämd tjänstepension?

    Om pensionen är förmånsbestämd innebär det att man redan från början är garanterad en viss del av sin slutlön i pension. Premiebestämd pension innebär att man på förhand bestämt storleken på den premie som ska betalas. Pensionen blir sedan så stor som de inbetalade premierna räcker till beroende av bland annat hur hög avkastningen blir och vad som räknas bort i avgifter. Hälften av pensionspremierna ska placeras i en trygg sparform. Den andra
    hälften av premien får du själv välja förvaltare för.

    SvaraRadera
  3. "Min pension" är en bra sajt!

    Tyvärr är det deprimerande läsning för undertecknad... :-(

    Om jag inte har flax med mina aktieplaceringar, så räknar jag kallt med att bli "fattigpensionär"...

    Huah!

    Carolus

    SvaraRadera
  4. Men hur får man reda på vad man får i pension om man väljer att sluta arbeta vid 55?

    Jag är övertygad om att jag ska sluta då, en övertygelse som givetvis kan ändras om något avgörande oförutsett händer, men det är det som gäller nu. För mig handlar det mer om att anpassa livet till den inkomst jag då kommer ha samt att få bästa möjliga inkomst. Dvs ta ut allmän pension senare (men när), spara mycket pengar nu, minska fasta utgifter och leva snålt i största allmänhet.

    Tilläggas ska att jag njuter ändå av livet nu för man vet aldrig vad som kommer hända, men jag gör det på ett mindre kostsamt sätt.

    SvaraRadera
  5. Antagligen har jag fel men kan man gå i pension vid 55 utan att ha privat pensionssparande? Jo, så klart, om man har en förmögenhet undanstoppad så..

    SvaraRadera
  6. Kul att läsa... Min Pension var den bästa pensionssajten jag sätt. Tack för tipset.

    /Kari

    SvaraRadera
  7. Jag upptäckte att länken var felaktig, så jag ordnade till det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg