Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Fundamental rotröta


Oj, jag hinner helt enkelt inte med allt för tillfället. Julklappar och julstök. Skoljulfester och Luciatåg. Wrap-up inför årsskiftet på jobbet. Julbord och julfest.

Till detta tillkommer mitt 'Projekt S' som jag inte hinner med tillräckligt mycket eftersom det knoppats av en massa små 'Projekt s' som ger omedelbara intäkter, till skillnad från 'Mammaprojektet'. Enskild firma har jag hunnit registrera men inte betala ännu till Bolagsverket.

Jag fick tipset av signaturen Patrik att kommande aktieutdelningar redovisas på Privata Affärer på denna länk. Tack så mycket, Patrik! Så om några dagar så kommer utdelningen på 4 kronor och femtio öre från mina Skistar. Alltid trevligt!

Och med den senaste makalösa räntesänkningen så blir familjen Pennings bolån 3600 kronor billigare per månad. Mycket utrymme för att investera, minsann.

Och som lök på laxen kommer regeringen med ROT-avdraget igen, vilket verkligen kan behövas, även om jag anser att det är ett fundamentalt fel i vårt skattesystem att det är så dyrt att anlita hantverkare. Ett skrämmande räkneexempel:
  1. Din arbetsgivare betalar 11 472 kronor i lön till dig.
  2. Löneskatterna är 2248 kronor, så du får 9224 kronor - det som står på ditt lönebesked.
  3. Du betalar sedan 4745 kronor i skatt.
  4. 4478 kronor har du kvar som du kan betala till din hantverkare.
  5. Av dessa går 896 kronor i moms.
  6. Hantverkaren får 3583 kronor.
  7. Hantverkarens egenavgifter på 841 kronor går ifrån.
  8. Hantverkarens lön är då 2742 kronor - minus inkomstskatt 1411 kronor.
  9. Kvar har hantverkaren 1331 kronor netto.


Summa kardemumma så försvinner över 88% av de här pengarna på vägen i direkta eller indirekta skatter. Rån? Stöld? Förskingring? Tja, oavsett vad man kallar det så är det väl dolt i systemet, så att det ska vara svårt att se för gemene man.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Intressant?

Mer om Skatt:

Kommentarer

  1. Ja det är mycket nu med julstök, jul och lucia i skolan, födelsedagskalas m.m. Full fart...

    Jag är nyfiken på ditt Projekt S måste jag säga, du vill inte avslöja lite mer :)

    SvaraRadera
  2. Hej,
    du har nog räknat lite galet i ditt skatteexempel...
    För det första om löneskatterna är 2248 har man inte kvar 6930 av 11472, utan 9224.
    Inkomstskatten på 6930 är ju inte heller 3565 dvs mer än 50% utan kring 30% (beroende på vilken kommun du bor i). Du har alltså kvar ca 9224*0,7=6457.
    Momsen blir då 1291 och kvar är 5166. Hantverkarens egenavgifter blir ca 1213, kvar är 3953. På detta betalar han inkomstskatt på ca 30% och kvar blir då: 2767kr.
    Det som "försvinner" i skatt blir alltså ca 70%. Det är ju också mycket, men rätt ska vara rätt. Personligen tror jag att rätt väg att gå vore att minska skatterna för tjänster och höjja dem på varor. På så sätt får vi även miljöfördelar eftersom tjänsteproduktion oftast är mindre resurskrävande.

    Tack för mig!

    SvaraRadera
  3. Nonhosonno, jag återkommer till Projekt S. :)

    Anonym, du har helt rätt! Jag kan inte räkna. En simpel subtraktion i begynnelsen ger följdfel hela vägen.

    Jag har räknat med en marginalskatt på 51,44 %. För svenska skattebetalare gäller 2008 att för inkomster upp till 328 000 kr om året tas endast kommunalskatt ut vilket ger en marginalskatt på 30-36 procent (beroende på kommunal skattesats). På lönedelar över 328 000 kr tillkommer statlig skatt på 20 procent vilket ger en marginalskatt på 50-56 procent. Slutligen, på lönedelar över 495 000 kr tillkommer ytterligare 5 procentenheter vilket ger en slutlig marginalskatt på 55-61 procent.

    Min tokiga förmåga till att inte kunna räkna minus gjorde att allt blev fel. Men jag justerar nu siffrorna så det blir korrekt. Tack för hjälpen! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg