Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Snålspola med stålarna

Det här med att hitta kostnadshål att täppa till. Det är något som jag börjat med att fundera kring. Varje hundralapp, och till och med guldpenning, som går att sanktionera bort är till gagn för mig framöver.

Bland annat ser jag framför mig följande åtgärder:
  • Dagstidningen - 110 kronor per månad
  • Handla smart - potential på kanske 1000-1500 kronor per månad
  • Serietidningar - avslut på dessa ger någon hundralapp per månad
  • Snålspolande dusch och kökskran - ingen aning vad det kan ge
  • 18 grader inomhus - borde hjälpa till mycket om vi har 20 grader idag? 200 kronor per månad?
  • Köpt en hårklippningsmaskin á 299 kronor - betald på två klippningar som sedan är en ren vinst. 125 kronor per månad ungefär.
Några enkla åtgärder gör ju faktiskt att jag kan dra ned kostnaderna med 17 - 18 hundra kronor. Och detta var bara vad jag kom på just nu i stunden. Jag ska dock nagelfara hela kostnadskedjan.

Något jag egentligen inte är så förtjust över längre är autogiron - jag har inte etthundra koll på vilket belopp som dras på detta sätt under en månad. Några av dem kommer jag att ändra till e-faktura men några behåller jag som det är för att undvika en avi-avgift.

Bostadsräntan är också en annan sak jag funderar kring. Från och med januari så blir den 3,4 % för vår del. Efter att jag har köpt ut hustrun så får jag en större lånedel än idag och räntan blir än mer väsentlig. Men eftersom prognoserna är sådana att fler räntesänkningar väntar så vet jag inte om jag ska binda något alls utan vänta tills efter sommaren? Å andra sidan så får jag fem trygga år för 4,3 %. Vad hade ni gjort?

Det finns ju dessutom en del som gör att jag får lite mer i plånboken efter årsskiftet. Mitt utträde ur Svenska kyrkan samt fastighetstaxeringsförändringen kommer också att visa sig vid nästa års respektive årets skatteåterbäring.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
Intressant?

Mer om Kostnader:

Kommentarer

  1. Att binda på 2-5 år anser jag personligen var det sämsta alternativet när det gäller bolån. Detta ger bra en falsk trygghet några år har snabbt gått.

    Vad händer den dagen om 5 år när bolånet löser ut? Tänk om nu alla dessa interventioner som statet har vidtagit resulterar i inflation? då kan det vara höga bolåneräntor. och du har "ingen" möjlighet att ändra på vägen.

    Skall man binda så skall man binda länge minst 10 år, 4,65% ligger den på idag. Detta så man hinner amortera av en hel del eller "fuskamortering" genom att ha likvida medel. Binda på 10 år skall man sedan göra när räntan är ordentligt låg och vi kan säkert komma dit inom något år igen.

    kom ihåg historien.....1955 hade vi i Sverige en styrränta på 1,5%, 1970 var det andra bullar...

    SvaraRadera
  2. Har du bestämt hur du skall göra med dina aktier?
    belåna dem genom att öka bostadslånet eller sälja dem?

    Hälften av aktierna är ju som sagt exhustruns om ni inte har ett äktenskapsförord.

    SvaraRadera
  3. I din situation så skulle jag avvakta med att binda lånen, åtminstonde kanske ett halvår eller däromkring. Inte pga marknadens skull utan mer för att du kanske inte har kontroll över hur ditt liv (boende) kommer att se ut framöver. Man vill inte behöva betala avgifter för att lösa lånen i förtid...

    SvaraRadera
  4. Mina bästa tips:

    Se över dina försäkringar, jämför olika bolag, inte minst bilförsäkringen.

    Kan du gå eller cykla till jobbet så gör det.

    Ta med mat till jobbet istället för att äta dagens.

    På biblioteken kan man göra mycket gratis, böcker, tidningar, filmer och använda internet.

    18 grader är för lite tycker jag :D

    SvaraRadera
  5. Jag tror också att du bör vänta typ ett halvår med räntan. Vi har sänkt inomhustemperaturen till ca 18 grader, men jag gjorde det pga av att vi haft låst elpris som går ut nu i årsskiftet, så det blir en saftig höjning annars, vi har kamin i vardagsrummet, eldar varje dag, det gör gott för plånboken.

    SvaraRadera
  6. Ja, det får nog bli så att jag avvaktar med bindning till sommaren. Tack för alla tips! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg