Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Villarådig

Mina planer på att bo kvar i vårt hus kanske kommer på skam. Att det är olyckligt att en separation ska ske nu, rent privatekonomiskt, är jag rädd för att det blir. Vårt hus är ingen 'normvilla' som vem som helst köper. Den ligger naturskönt på landet, javisst, men där blir också spekulanterna av en viss karaktär. Man ska vara ute efter just ett liknande objekt i den här trakten. Det var ju så vi en gång köpte kåken.

Och när huset nu ska värderas - vilken värderare kan idag ge en korrekt indikation på vad fastigheten är värd? Vem kan sedan garantera mig att den värderingen håller i sig? Sannolikt är det snarare att den INTE gör det. Vi har en vikande bostadsmarknad på villor och vem kan sia om var det hela slutar? Ingen.

Det finns optimister och pessimister - och jag sällar mig till det senare lägret. Ska jag bo kvar så räknar jag med att gå i ide ett eller två år innan det finns möjlighet att sälja huset. Det känns helt malplacerat att försöka avyttra huset nu och det ÄR ett fint hus - i en annan tid så tror jag att spekulanterna är en hel hord - för det är ett unikt hus.

Men vid en värdering måste väl omvärldsfaktorer tas med i beräkningarna? Vad som gäller nu och inte vad som gäller i nästa blomstrande högkonjuktur? Ska jag köpa ut hustrun måste det väl gälla när 'det sker'? Jag har ingen avsikt att lura henne men jag kan ju heller inte sitta med en Svarte Petter, som jag löst ut med en prislapp som är en fantasi.

Att bo i hus handlar ju om flera viktiga ting som måste fungera. Lån ska kunna finansieras och betalas, underhåll och drift likaså. Försäkringar och investeringar i fastigheten, exempelvis om varmvattenberedaren ger upp, dessutom. Det måste finnas marginaler i min privatekonomi. Och hur dessa kommer att te sig kan jag bara göra en prognos på - och denna prognos blir ju ett mentalt beslutsunderlag - ge tappt och försöka sälja - eller hänga kvar.

I mitt förra inlägg fick jag flera råd kring bolån som jag är tacksam för. Bor jag kvar så kommer jag att binda hela eller elar av lånen - men inte dessa dagar. Allt talar för lägre räntor framöver.

Vid en värdering av huset så måste nu också en ny 'kostnad' tas med i försäljningsdelen - energideklaration. Från och med årsskiftet måste alla som säljer en villa förse köparen med en energideklaration. Femtusen kronor kostar exempelvis Anticimex tjänst för en energideklaration. Jag tycker att det här är en pinsam byråkratisk lag som inte hör hemma i min liberala värld. Köper du ett hus är du så klart intresserad av driftskostnaden och detta syns på elräkningarna eller liknande. Att ta reda på hur du sänker din energikostnad ligger ju i varje husägares intresse. Nu ska istället fastighetsägarna tvingas betala ett hutlöst belopp för ett verifikat som de själva måste ta fram. Skamlöst. Jag tror som en del säger att säljaren kräver köparen på summan om det blir aktuellt vid en försäljning - om inte köparen ger fanken i det helt.

Mäklarkostnaden som kommer i framtiden är ett annat frågetecken för mig. Jag har inte lyckats hitta något sätt att beräkna denna på ett lämpligt sätt. Inga schablonbelopp heller. Vad kostar en mäklare egentligen? Jag kan ju visserligen göra en förfrågan via exempelvis ebostad, men vad det är värt i framtiden vet jag inte. Jag är också övertygad om att jag behöver välja en mäklare med en lokal förankring som kan marknaden här i vår lilla ankdamm. Jag läste någonstans att mäklararvodet ligger ganska nära 4-5 % av försäljningspriset? Då blir ju den kostnaden också avhängig av fastighetsvärderingen! Mäklare - fy! Det är säljaren som betalar hela kostnaden till fastighetsmäklaren, men ändå ska mäklaren också tillvarata köparens intressen vid affären - sägs det. Nä, de är bara nasare, inget annat.

Dessutom så vill jag ha en försäkring för dolda fel när jag ska sälja och denna kostnad måste också räknas in. Jag ska inte sitta med tio år av risk att få något i nacken och hustrun slippa denna risk helt. Även Anticimex är en stor aktör här. Prislappen är mellan 5000 och nästan 20 000 kronor beroende på försäkringsgivare. Till detta kommer en självrisk om jag blir dömd att betala något på mellan 20 och 50 % av ett basbelopp (för 2009 är det 42 800 kronor). Även denna 'risk' ska delas på något sätt, eller hur?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
Intressant?

Mer om Bostad:

Kommentarer

  1. Det låter som om du funderar på för tunga och svåra beslut i en tid när du är psykiskt och känslomässigt pressad av vetskapen om en förestående skilsmässa. Och det är nog inte så bra. Om ett år tänker du annorlunda än idag, vis av erfarenhet vågar jag påstå det. Eftersom ingen kan sia om utvecklingen på bostadsmarknaden så är du i ett dilemma. Å ena sidan har inte själva prissättninge gått ner så mycket-än så länge efter krisen men vad prislappen vid avslut blir vet vi först om några månader. Finns övht ett intresse? Vågar folk köpa. Sannolikt kan vi anta att priserna kommer att sjunka under året, också det av erfarenhet. Så antingen skulle du sätta ett bra pris nu, som du vill ha och se om det går att sälja. Annars vore det kanske bra om ni väntade. Om ni äger huset ihop och säljer det om några år. Detta beror förstås på hur din fru tänker om hon måste få loss pengar och köpa något.
    Tänk dig för men tänk samtidigt inte för mycket på ekonomi nu, är mitt råd till dig. Förskjut inte sorgen med praktiska bestyr. Allt löser sig för dig med. Och ska du behålla huset är det nog svårt att få en millimeterrättvisa, er emellan....

    SvaraRadera
  2. Tack Ekonomisk Fighter - du har nog mer rätt än vad jag kanske vill erkänna. Känslomässigt labil som jag är så kanske det är bäst att ta det lite lugnt. :)

    SvaraRadera
  3. att "äga några år" för att sedan vänta in det rätta sälj tillfällen känns mest som en form av spekulation.

    Från pristoppen 1989 så tog det väl nästan fram till 97-98-99 innan folk fick tillbaka sina pengar plus så att man betalat dyr ränta under tiden...

    Vill du verkligen bo kvar så lös ut tanten,att däremot känna att varje dag blir en enonomisk kamp i kanske 10 år, det är verkligen inget hus värt i så fall skall du sälja.

    Visst är priserna lägre än för ett år sedan javisst. Men var det priserna som var för höga för ett år sedan eller priset som är för lågt idag?

    SvaraRadera
  4. Anonym, en synnerligen genomtänkt synpunkt. Tack! :)

    Inget är bestämt ännu, det finns tid att tänka, som tur är.

    SvaraRadera
  5. Ja, ta det lite lugnt, och TÄNK!

    Och ha ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg