Fortsätt till huvudinnehåll

Utvald

Skeenden

Jag landar sällan. Mitt liv är i stort en färd i ständig flykt. Sällan finns tiden och förmågan samtidigt att tvinga korta bröstflås till djup magandning. Eller förvirrade, lätt förglömliga planeringsövningar till tankar som blott kan uppstå i en närvaro i nuet - då jag egentligen väljer att inte tänka alls. Sådant kan ske när jag är fri från jobbets krav och familjelivets agendapuls. Annars inte. Jag började fundera kring skeenden. Sådana som uppstår hela tiden ur intet. Ibland ett och ett men också i ett komplext parallellt mönster. Kanske en varm känsla på huden då solstrålar letar sig dit. Eller en insikt kring något som mitt undermedvetna bearbetat under lång tid. Ett fågelstreck precis i skymningen i en skog, vid en strand där molnen brinner i alla röda nyanser. Den kalla vinbärssaften mot gommen, sur och söt och torr på en gång. Ett leende från en okänd människa som jag känt hela livet. En melodi som har långt många fler toner. Sinnena är mina vänner hela vägen i en färgprak

Sparplan 2009

Jag vill kort bara tacka för de bidrag jag fått till tävlingen! Jag återkommer kring dessa när tävlingstiden gått ut. Nu något helt annat - Sparplan 2009.

Avanza Zero: 9 046:-
Aktiedirekt Aktier: 81 912:-
Aktiedirekt Fonder: 33 177:-
Marginalen: 2 300:-
Fondmarknaden Fonder: 2 109:-

Jaha? Det var det hela - Familjen Pennings förmögenhet en kall novemberdag 2008.

Värdeurholkningen har varit minst sagt brutal under året trots att jag investerat lite försiktigt under den senaste tiden. Men det gäller att kavla upp ärmarna, spotta ut snuset och ta nya tag! Nu gäller snart 2009 som kommer att bli ett spännande år, utan tvekan.

Vad kan sägas om Penningska sparandet? Jo, att det saknas en buffert. I sig inget nytt, att spara till en buffert har inte gått så bra. Den nuvarande balansen ser ut så här:


Mycket aktier (64%), många fonder (34%), helt underordnad buffert (2%). Bot och bättring i Sparplan 2009!

Prognoser för hur fonder och aktier kommer att förändras framöver är svårt att sia om mer än att de på sikt kommer att hämta sig. Samtidigt så känns det inte helt rätt att sluta investera i dessa under 2009 då det troligen kan ge en hävstångseffekt.

Så därför väljer jag att fortsätta spara brett men med fokus på bufferten. Allt enligt Stockman: 'För det första anser jag att man först och främst skall bygga upp en stor buffert av räntebärande placeringar, sedan en portfölj av långsiktiga aktieinnehav.'

Vid utgången av 2009 är förhoppningen att fördelningen blir något bättre:

Aktier (51%), fonder (34%) och buffert (14%). Detta enligt sparstrategin.

Finanskrisen? Ja läs om hur den uppkom här på ett pedagogiskt sätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
Intressant?

Mer om Buffert:

Kommentarer

  1. Ser bra ut! Duktigt sparat. Fast jag skulle bara satsa på buffertsparande år 2009! Eller åtminstone 50% i buffert! Det är min nya plan!

    SvaraRadera
  2. Bra Per,

    Har samma problem som dig, svårt att bygga buffert. Blir så sugen på nya aktieinköp hela tiden istället :D

    SvaraRadera
  3. Minna, ser fram emot att läsa mer om din plan!

    Anonym, buffert är tyvärr aningen trist. ;)

    SvaraRadera
  4. Sliter också med att få till en buffert, men jag är riktig trött på att ha inte ha en, så därför jobbar jag ihärdigt med saken. Men det är tufft att få till! Eller rättare sagt, det tar lång tid och mycket tålamod - och tålamod är inte min starka sida. Är det någon som har några smarta tips?

    SvaraRadera
  5. Anonym buffert? =) Jag spar 200 kr om dagen. Allt jag inte shoppar spar jag, antingen på buffert eller aktier! På mitt framtidskonto har jag ca 30 000kr och det kan inre räknas som buffert då man inte kan få pengarna på en gång. Jag har väl ca 25-30 000 på ett buffert konto just nu...jag ska ta kraft tag i detta!

    SvaraRadera
  6. Om man inte har rätt till A-kassa och en inkomstförsäkring bör man skaffa dette så snart som mulig.

    Man bör åtminstone ha en sparbuffert som täcker normale utgifter innan man får A-kassa, ifall man mister jobbet. Shit happens.

    I dessa tider tar detta snabbt två månader innan man får en utbetalning.

    SvaraRadera
  7. Minna, det är inte dåligt. :)

    Grön, jag önskar att jag hade några pålitliga tips.

    Anonym, jag har aldrig lämnat a-kassan, har svårt att förstå att man vågat göra det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Välkommen att kommentera här på bloggen, inget går upp emot en levande dialog. För att göra det så enkelt som möjligt men samtidigt bibehålla ett skydd mot anonymitetens nättroll krävs nu inloggning för att kommentera.
Kommentarer kräver registrering, exempelvis hos Blogger, Google, Yahoo, Wordpress eller annan OpenID-leverantör.
Håll en god ton i kommentarerna, respektera övriga kommentatorer och läsare samt håll er till ämnet. Brott mot svensk yttrandefrihet, hets mot folkgrupp, uppmaning till brott eller personliga detaljer om privatpersoner och uppenbar reklam kommer att raderas.
En del kommentarer identifieras automatiskt som spam och dyker därför inte upp förrän de avspammats. Ha tålamod!
I övrigt undviker jag att censurera så det är kommentatorns ansvar för innehållet som föreligger.

Populära inlägg